Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ke zrušení tělocviku na školách

5. 09. 2011 8:20:46
Nedalo mi to, abych nereagoval na článek kolegy Voříška o zrušení tělocviku na školách. Článek podle mého názor nemá za cíl zrušení tělocviku jako takového, je potřeba jej chápat v širších souvislostech, než mnozí diskutující. Pozastavuje se nad školstvím jako celkem. Ale vraťme se k příkladu tělocviku...

Co mě trápí na tělocviku je spíš to, že mě nenaučil sportovat. Přesně naopak - dodnes jsem nešikovný, obtloustlý a hlídání jakés takés kondice je pro mě dodnes utrpením, zvlášť v kombinaci s traumaty z hodin tělěsné výchovy (kterých vás v tomto blogu ale ušetřím :-). Mě (jako klienta školy) ale nezajímá, že k tomu nemám vztah a nemám na to vlohy. To je totéž jako se zpěvem - kdyby bylo školství co k čemu, tak mě zpívat naučilo. 13 let jsem hrál na klávesy, jedna z prvních věcí kterou jsem si pořídil za více než násobek svého platu nebylo (jak je dnes dobrým zvykem) osobní vozidlo, ale klávesy, muziku miluju, jeden z komplexů, který mě dodnes na mém životě opravdu trápí je, že neumím zpívat. Ale i přes tento můj interní pozitivní tah na tuto metu se nikomu nepodařilo mě to naučit. Stejně jako tělocvik, ke kterému jsem navíc "vztah" (a opravdu jen v uvozovkách) našel až později.

Proč není školství toto schopno? Proč vyučuje tak, že často ani ty děti, které by k dané věci pozitivní přístup měly, jej ztratí, nebo jejich snaha vyzní vniveč? Jak pak mají dopadnout v těch případech, kdy je jejich vztah k danému předmětu indiferentní nebo dokonce záporný? Jak k tomu přijde takový malý človíček, který prostě něco dělá špatně a i přes úpornou snahu je mu to houby platné? (Dělá něco špatně a zrovna neví co - ostatně, ruku na srdce, jak často si zvládáte diagnostikovat a napravit vlastní chyby? ... jen zjistit co v životě člověk dělá špatně je občas obtížné, najít správné řešení skoro nemožné) Dobře, život je boj, ne vždy nás někdo povede za ručičku, čím dřív to zjistí, tím možná lépe - ale je toto ten správný okamžik? Je správné obětovat znalosti a schopnosti budoucího lidského jedince, jen proto, aby se naučil bojovat? Když nad právě tím, aby se toto nestalo, má bdít vyučující (který by měl bdít i nad tím, aby se to nestalo třeba leností, nebo z jiných příčin)?(*)

A proto tedy tady vidím tu hlavní chybu: Nic není otázka talentu, vloh, předpokladlů, schopností, vše se dá naučit, při nejhorším do určité míry (jako já v muzice) vydřít (nadřít - podle předmětu :-). A jestli to školství není schopno s dítětem udělat (bez traumat) tak nemá školství ve školství co dělat!

Douška: To není anarchistická snaha zrušit školy, to je jen demonstrace toho, že jsou nekompetentní.

(*) A jen tak mimochodem, můj o 20 let mladší bratr Gaston sice nejspíš není zrovna vzorně vychovaný školáček, ale když začal neustále "vyrušovat" a běhat k tabuli, protože na ni špatně viděl, jediné čeho byla schopna jeho vyučující třídní na ZŠ Řeh****va Brno, bylo psát mu poznámky. To, že špatně vidí se maminka dozvěděla až (náhodou) od jeho spolužáků! A na tuto školu já chodil taky - lidé se mění, paskvil zůstává... Nakonec ty (tak často až "kruté") děti byly spravedlivější než jeho pedagožka...

Autor: Lukas Plachy | pondělí 5.9.2011 8:20 | karma článku: 14.34 | přečteno: 2092x


Další články blogera

Lukas Plachy

Brexit je jenom ... trade-off.

PC nebo Mac? Televizi od Samsungu nebo od LG? Fotoaparát Canon nebo Nikon? Zůstat v unii či odejít? Koupit si Škodovku nebo Mercedes? Politik X měl ve věci Y rozhodnout tak nebo onak?

9.9.2016 v 14:50 | Karma článku: 5.90 | Přečteno: 246 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Martin Hatala

Výhody letošního horkého léta

Stručně, jasně a výstižně, já, tedy zcela odborně rozeberu klady a přínosy dlouhodobého horkého letního počasí, kterého má většina z nás až po krk. Takže, jenomže! Za prvé až za poslední, zde jsou ony přínosy:

19.8.2018 v 8:12 | Karma článku: 6.74 | Přečteno: 114 | Diskuse

Václav Dlouhý

Trhovec z Gorlovky

Zoufalý schematismus Hollywoodu i domácího filmu trpí nedostatkem scénářů. Náhodou jsem narazil na Youtube na příběh z kterého by podle mě zkušený scénárista a režisér vydolovali Oskara.

19.8.2018 v 1:15 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 240 | Diskuse

Irena Aghová

Romeo a Julie navždy s námi, nebo proti nám?

Následující příběh je fiktivní, stejně jako osoby v něm vystupující. Jádrem příběhu je, co z nás dělá podvědomí uhoněného času a jakým přínosem jsou pro nás příběhy, které nás smí zlidšťovat. Povídka je v ich- formě.

18.8.2018 v 22:26 | Karma článku: 8.71 | Přečteno: 194 | Diskuse

ján sliacky

Klamavá reklama "hloupé" kojící ženy a bezdomovec na plakátu

Jsou ženy - spotřebitelky - tak hloupé...? Nebo je to jenom snaha některých lehkoživků a neúspěšných ve svém oboru...? Máme v hlavách ještě trochu toho rozumu, nebo bereme vše, co se nám nabízí, za bernou minci...?

18.8.2018 v 22:19 | Karma článku: 19.13 | Přečteno: 643 |

Zdeňka Ortová

Stala jsem se obětí intrik, tak se mstím

Ve svém prvním zaměstnání jsem se stala obětí intrik. Abych se z toho nezbláznila, začala jsem se bránit tím samým a teď se mi líbí stavět lidi proti sobě.

18.8.2018 v 18:35 | Karma článku: 18.68 | Přečteno: 929 | Diskuse
Počet článků 21 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1793

Odborník je člověk, který ví stále více o stále méně věcech, až nakonec ví úplně vše o naprosto ničem.

Osoba se širokým rozhledem je člověk, který ví stále méně o stále více věcech, až nakonec neví vůbec nic o naprosto všem.

 

Jsem odborník se širokým rozhledem - nevím vůbec nic o naprosto ničem.
http://lukas.plachy.eu

Seznam rubrik

více




Najdete na iDNES.cz