Lukas Plachy

Nová pravidla pro řidičáky? Na chůzi po chodníku?

24. 05. 2011 7:20:58
Řidičák na zkoušku, jízda od 17ti let pod dohledem, tuny nové byrokracie pro neustálé přezkušování instruktorů autoškoly i dozorujících řidičů. Úřední šimlík řehtá blahem a blbců na silnici neubývá.
Zakažte je všechny! Zakažte celý Svět!
Zakažte je všechny! Zakažte celý Svět!Koláž: L. Plachý

Proč se prosím vynakládají takové nesmyslné prostředky na ještě nesmyslnější projekty? Proč se třeba nedělají řidičáky na chůzi po chodníku? Ono by to totiž bylo pomalu rozumější. Když se tak podívám pár desítek až stovek kilometrů zpátky, co všechno nenacházím:

  • Chodec (vychází mezi zaparkovanými kamiony nebo většími auty) vstupující do vozovky se dívá DOPRAVA (tj. do protisměru a pruh do kterého už vkročil a kde kvílí brzdy zcela ignoruje...)
  • Známí chodci, kteří se potkají na přechodu pro chodce, se prostě rozhodnou si splknout ... to je docela fajn když mají ještě zelenou - ale co na světly neřízené křižovatce, kde kvůli nim čekají haldy dalších aut?
  • Chodec, který se hned po zeleném panáčkovi, nebo ještě lépe už na oranžovou, v jízdním pruhu střelhbitě vrhá do přechodu a buší jak vzteklý do řidiče, který sotva zastavil nebo nechtěně přejel přes půl metru přes čáru.
  • Řidiči a jejich spolujezdci, kteří s kvílením brzd v hustém provozu zarejdují k chodníku a obratem otvírají dveře dokořád a vystupují div ne do půlky jízdního pruhu (a ještě se rozčilují na jiná řidičská hovada která jim - za cenu bouračky ve vedlejším pruhu asi - hned neuhnula z cesty).
  • Cyklisté jedoucí (v obci) do kopce vedle sebe a spokojeně si klábosící - a já myslel jak jsem docel drzý, když občas, na prázdné silnici, se "spolucyklistou" trošku splknu (a celou dobu poslouchám jestli něco nejede zezadu).
  • Cyklisté, kteří přisviští z kterékoliv strany, před pomalu jedoucím (například do křižovatky se rozhlížejícím) vozdilem, bez rozhlédnutí prolétnou křižovatkou, v následující zatáčce naskočí na chodník (ono takhle říznout zatáčku ušetří dobre 2 metry!) a při nejbližší příležitosti bez ohlédnutí a bez přemýšlení vlétnou opět do silnice.
  • Řidiči, kteří ve městě na zjevně zcela plném parkovišti u obrubníku náhle nesmyslně zpomalí a hledají parkovací místo (které tam prostě už na první pohled není!)
  • Řidiči, kteří zrcátkem bouchnou až smetou cyklistu - pokud je dostihnete a vynadáte jim, jejich odůvodnění zní: "To bylo ty nebo já - v prostisměru jelo moc aut, nemohl jsem tě objet." ... varianta "použít brzdy a zpomalit" (což by bylo třeba v hustém provozu nebezpečné pro motorkáře) u tohohle majite SUVčka nepřicházela v úvahu.
  • Motorkáři, kteří se domnívají, že když viděli jak vypadá situace (například konstelace jedoucích vozidel ve dvou pruzích, jejich vzájemné polohy, rozestupy) tak mezi nimi prokličkují bez jediného ohlédnutí v domění, že po těch 5 sekund, než je předjedou, zůstane situace zcela stejná.
  • Motorkáři a cyklisté, kteří musejí prokličkovat každou kolonu, bez ohledu na to zda stojí, jede, jak je hustá, jak je to bezpečené či nebezpečné, že před ní už přechází maminka s kočárkem...

Vystupuji na silnici ve všech výše uvedených skupinách - tj. jezdím "po svých", na bicyklu, na sportovní motorce, autem. Jako chodec jsem zatraceně opatrný, aby kvůli mě nemusel brzdit ani ten cyklista, jako cyklista dávám pozor i na holuby a je-li to nutné, pak zastavím a slezu ze silnice, jako motorkář chápu platnost pravidla, že pro mě žádná pravidla přednosti neplatí (prostě nemám žádnou přednost, není-li mi jasně demonstrován opak), jako řidič auta se potím před každým přechodem a při každém předjíždění motorkáře či cyklisty.

Přiznávám, že občas mi uklouzne slovíčko nadávek na kteroukoliv jinou skupinu. A přiznávám, občas - ač nerad - něco přehlédnu, nedomyslím, neodhadnu. A pak nezbývá než se leknout potencionálních následků, kterým přes moji chybu zabránil někdo jiný.

Ale kolik z těch lidí z příkladů výše zastupuje na silnici také vícero těchto rolí a mělo by chápat i pohled "z druhé strany"? Nemyslím si, že bych byl takto multifunkční jen já ... co je pak nutí do výše uvedených hovadin? Pár nápadů bych měl, ale v tom ať si sáhne do svědomí každý sám. A pokud si někdo neumí sáhnout do svědomí, tak když už máme dělat takové administrativní zhůvěřilosti kolem řidičáků, tak by se to mělo dotáhnout do konce. A klidně dělat řidičáky i na kola a pro pěší! Ať si úřední šimlík zařehtá...

Autor: Lukas Plachy | karma: 19.78 | přečteno: 2196 ×
Poslední články autora