Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

liason

Ono je vůbec nesmyslné známkovat tzv. výchovné předměty

Tělesná výchova, hudební výchova, výtvarná výchova, výchova k občanství, estetika atd. Jsou předměty, které by už svým zaměřením a posláním měli v žácích probouzet zájem o kulturu ducha i těla, nikoliv prohlubovat jejich mindráky, jak se to mnohdy děje. Jako dítě jsem zažil přízemní zesměšňování ze strany pedagogů a žákovskou plnou čtyřek a pětek. S tělocvikem jsem neměl nikdy problém, sám jsem dlouhá léta závodně plaval a dělal atletiku, u mě byl kámen úrazu jinde - kreslení, ruční práce a čitelnost písma. Můj spolužák měl průjem a občas zvracel před hodinami tělocviku, protože náš tělocvikář si ho jako nemotorného a pomalého vybíral jako terč svého zvráceného ostrovtipu, až nám v deváté třídě (a to jsme nebyli žádní andílci) došla trpělivost a jiný můj spolužák se učitele zaptal, jestli už by se na to nechtěl vys..t a dát mu pokoj a sesypali jsme se kolem něj a zeptali jsme se ho, jestli mu říká něco pojem lidská důstojnost a taky šikana.

0/0
29.9.2011 10:46

liason

Re: Ono je vůbec nesmyslné známkovat tzv. výchovné předměty

Výsledkem byly čtyři ředitelské důtky, ale byl pak zbytek roku klid. Upozorňuji, že ten nemotorný spolužák měl jinak jedničky a dvojky, většinou vyznamenání a naše třídní chodila pravidelně prosit za tím tělocvikářským exotem, aby mu nakazil vysvědčení, jak jsme se dozvěděli až o mnoho let později.

No a já zase nesnášel dílny a výtvarku a všechny ty kecy typu: "Jen se pojďte podívat na tu hrůzu, kterou vytvořil Liason (vyráběli jsme kuchyňské prkénko).........nebo tohle si nelepím na špajz, aby mi děti nechodily na cukroví (obraz kreslený uhlem)."

Rozhodně bych je ale nerušil, ale změnil bych systém hodnocení a hlavně přístup kantorů.;-)

0/0
29.9.2011 10:46

Bogarová

Největší průšvih "výchov" ve škole je známkování a měření.

U tělocviku by mělo být cílem naučit děti RADOSTI Z POHYBU, aby se pohyb stal nedílnou a vyhledávanou součástí života. Nikdy a pro nikoho by to neměl být strašák a noční můra. Jiný smysl totiž tělocvik ve škole nemá a mít ani nemůže.

Co se týče hudebky a výtvarky, pokud jsou děti místo zpívání a muzicírování "zkoušeny" ze znalosti not a životopisů skladatelů,

něco je špatně. Pokud dítě neumí zpívat, je výuka psaní a čtení not

bezcenná buzerace. To stejné platí o výtvarné  výchově. Je

třeba dát dětem klíčky k vlastnímu vyjádření a popustit uzdu kreativity.

+1/0
5.9.2011 17:02

solway

Re: Největší průšvih

R^  R^

0/0
5.9.2011 21:18

viveka

Re: Největší průšvih

R^R^

0/0
29.9.2011 8:35

Bouše

Když je někdo "zhnilý", že do něj prsty lezou,

těžko z něj mohou dvě hodiny tělocviku týdně udělat kvalitního desetibojaře. :-P

0/0
5.9.2011 12:57

misaviki

Když máte blba učitele....

Je fakt, že tělocvik byl pro mě utrpení. Měla jsem smůlu na učitele vojenského typu, kteří nesnesli každého, kdo nebyl těžký sportovec dělají kotrmelce ve vzduchu. Na gymplu mě ten kretén za mou neschopnost udělat hvězdici, stojku a podobné věci nesnášel tak děsně, že jsem měla celé 4 roky 4 (bála jsem se dělat stojky apod). Dokonale mi znechutil sport jako takový. S holkama jsme záviděli holkám z vedlejší třídy, jejichž vyučující pojala tělocvik jako příjemné hodiny aerobicku, případně plavání, procházek venku v létě a posilování ženských partií. U nás byl pořád jen dril, známkoval nám skoky přes kozu, kotrmelce, ale taky známkoval, jak kdo hraje vybíjenou, basketbal... fakt ujetý!

0/0
5.9.2011 12:52

ika

zápočet?

Myslím, že TV, HV i VV mají smysl - jen by se z nich  neměly dávat známky, Proč by i na ZŠ nemohl být z některých předmětů zápočet jako na výšce? Stejně ti slabší z nich dostávají známky podle průměru v důležitých předmětech (aspoň když jsem chodila na ZŠ, tak to tak bylo.)

+2/0
5.9.2011 12:28

Rodnok

Re: zápočet?

Na ZŠ určitě, i s nějakým pracovním vyučováním (aspoň inteligenti uvidí, že se mají snažit, aby nedělali rukama ;-D), bez známek. Od střední školy už to ale postrádá smysl. Stejně se tomu vyhýbají jak mohou, dívky mají ženské potíže každých 14 dní a za nás třeba byl buď po škole nebo ráno od 6:15 tuším, to je pak taky na nic.

0/0
5.9.2011 15:29

pavel 99

Re: zápočet?

pokud dostávají známky podle průměru, je to špatně. TV, HV či VV bývají možností vyniknout pro ne úplně "studijní typy". Proč jim tuto jednu z mála šancí sebrat?

0/0
5.9.2011 17:47

oldiess

Tak to máte opravdu všímavou matku

No aspoň že zaskočili spolužáci;-D

0/0
5.9.2011 12:19

Lumpíí po banánu 2

Re: Tak to máte opravdu všímavou matku

ono je to těžké (pokud nemáte oční vadu v rodině), dítě neumí definovat, že špatně vidí a moje dospělá teta dostala brýle, až když si dělala autoškolu. do té doby prostě brala jako normu, že strom je zelená koule na tyčce. Že může vidět i jednotlivé lístky zjistila až s brýlemi ;-)

Můj starší syn dostal brýle v 10 letech (ovečky viděl jako bílé flíčky na louce) a starší synovec nejprve absolvoval několik vyšetření u psycholožky (podezření na dyslexii) než se vyjasnilo, že špatně vidí na blízko.

0/0
5.9.2011 15:50

pifffka

Re: Tak to máte opravdu všímavou matku

V zájmu bezpečnosti silničního provozu, doufám, že Vaše teta ten řidičák nedostala.

0/0
5.9.2011 16:28

oldiess

Re: Tak to máte opravdu všímavou matku

Přiznám se že nevím jak to chodí teď ale my jako děcka na školních prohlídkách vždy četly písmena na těch tabulích

0/0
5.9.2011 17:22

pavel 99

Re: Tak to máte opravdu všímavou matku

dělá se to (má se to dělat) stála. A dokonce jsou tabule i pro menší děti, které neumějí písmenka.

0/0
5.9.2011 17:49

rheingold

Re: Tak to máte opravdu všímavou matku

Nevím zda měla takový jednoznačný podnět k dispozici matka, ale proboha, pokud se mi v hodině dítě neustále zvedá a běhá k tabuli, tak otázka proč to dělá je snad u kvalifikované pedagožky to první, co by si měla položit, ne?

0/0
5.9.2011 16:40

pifffka

Re: Tak to máte opravdu všímavou matku

Z Vašeho příspěvku není jednoznačné, co by si měla položit kvalifikovaná pedagožka. Ale jednoznačné je, že matka, která je s dítětem šest let dvacetčyiři hodin denně, by měla poznat, že dítě nevidí.

0/0
5.9.2011 16:53

rheingold

Re: Tak to máte opravdu všímavou matku

Napsal jsem "tak otázka proč to dělá" jen jsem "proč to dělá" neoddělil žádnými interpunkčními znaménky, nenapadlo mě že se ta otázka v textu tak ztratí.

Pokud mi prozradíte, jakým jevem je možné zjistit 1-2 dioptrie na dálku, budu to uvažovat u svých dětí. Já neříkám, že to měla pedagožka poznat ze vzduchu, ale že to měla poznat, když měla takovouto jednoznačnou indicii pod nosem (pro jistotu ještě jednou: neřeším, zda měl někdo poznat nebo nepoznat jak brácha vidí, ale jak to, že se nikdy nezabýval jeho pohnutkami k nekorektnímu chování které se dělo).

0/0
5.9.2011 17:09

pifffka

Re: Tak to máte opravdu všímavou matku

Pro Vaše děti bude bezpečnější, když výchovu necháte na jejich matce. Případně až na té škole.

0/0
5.9.2011 17:17

pavel 99

Docela by mne zajímalo,

co si přesně představujete pod tvrzením "...- kdyby bylo školství co k čemu, tak mě zpívat naučilo....". Pokud bereme ve třídě průměrně 25 žáků, tak si asi snadno spočtete (doufám), kolik času má učitel (v hodině 45 minut) na jedno dítě aby se mu věnoval a "naučil jej něco". A v běžné škole nemá učitel k dispozici "čarodějnickou hůlku".

Jinak ty nejdůležitější základy (téměř všech dovedností) získává dítě tak do 2 let věku (kdy se mozek dramaticky vyvíjí) a mnohé v tomto období zanedbané se později dohnat nedá, alespoň ne úplně. A s tím škola asi těžko co nadělá, ta "dostává dítě do práce" až v šesti letech.

0/0
5.9.2011 11:07

rheingold

Re: Docela by mne zajímalo,

Ten klavír jsem se naučil až mezi 11 až 23 rokem života, sice žádný zázrak, ale zvuky z toho jdou. Všechno jde.

0/0
5.9.2011 16:42

pavel 99

Re: Docela by mne zajímalo,

nepsal jsem, že to nejde vůbec, psal jsem že to nelze dohnat úplně, což Vámi napsané nevyvrací. (A to nemluvím o vynaloženém úsilí, které bývá nesrovnatelné.)

0/0
5.9.2011 17:45

pedr64

tělocvik na ZŠ

má své opodstatnění, ani tak v tom, že by někoho přitáhl k aktivnímu sportování, ale děti potřebují to sezení v lavicích rozmělnit nějakou jinou aktivitou. Na středních a zejména vysokých školách však považuji TV za zbytečný opruz a ztrátu času, dospělý člověk už si umí sám rozhodnout, zda je pohybová aktivita pro něj třeba. A doby, kdy TV připravovala fyzicky zdatné brance pro naši lidovou armádu snad už dávno definitivně pominuly

0/0
5.9.2011 9:00

fichifi

Zaplaťbůh

za výchovy a tělesnou obzvlášť. Některé děti přijdou na to, že se dá tělem taky pohnout.

0/0
5.9.2011 8:58

pedr64

Re: Zaplaťbůh

nebo naopak to těm váhajícím dokáže totálně znechutit

0/0
5.9.2011 9:01

fichifi

Re: Zaplaťbůh

To je fakt. Některé děti jsou znechuceny vším, co nezavání McDonaldem a sezením u pc.

0/0
5.9.2011 9:09

pedr64

Re: Zaplaťbůh

ale houby, já jsem sportoval celý život, ale školní tělocvik jsem nenáviděl kvůli gymnastice

0/0
5.9.2011 9:45

fichifi

Re: Zaplaťbůh

Nešla, jo? Taky radši dělám jenom to, v čem vynikám, ale to bohužel tak v životě nefunguje. Ani ve škole. A přeskočit kozu ještě nikomu neublížilo.;-)

0/0
5.9.2011 12:15

CART09

Re: Zaplaťbůh

Není nad to mít na všechno rychlou odpověď, že?

0/0
5.9.2011 14:02

fichifi

Re: Zaplaťbůh

Ne, rozdíl mezi rychou odpovědí a tou promyšlenou, spočívá ve třiceti sekundách.

0/0
5.9.2011 15:18

Bouše

Re: Zaplaťbůh

Při výmyku ses na hrazdě třepal jako raněný holub, co? ;-D

0/0
5.9.2011 13:16

petrph

což samozřejmě platí pro všechny předměty

Ve všech předmětech se kumulují dva záporné vlivy.Na jedné straně nedostatek schopnosti učitelů podat předmět tak aby byl zajímavý a přístupný i všem těm žákům kterým "nejde " protože na něj nemají vlohy. Na straně druhé totální nezájem většiny  studentů o jakékoliv poznání vůbec, o snaze  naučit se aspoň to minimum co lze,ani nemluvě.

V konečném součtu si tyhle vlivy ještě vzájemně podřezávají případné kladné výkyvy. Špatný učitel dokáže nekvalitním výkladem otrávit předmět i těm co by se snad učit chtěli. A naopak líní a ještě navíc drzí žáci bez sebemenší snahy o učení zase otráví i toho sebekvalitnějšího učitele...

Takže co s tím? Odpověď je známá , jednoduchá řešení neexistují...

0/0
5.9.2011 8:44

rheingold

Re: což samozřejmě platí pro všechny předměty

Hezky řečeno ... děkuji.

0/0
5.9.2011 8:52

Dispute

Máte pravdu, můžete zůstat jako IT doma a učit své děti sám

V prvobytně pospolné společnosti se také mládež učila napodobováním okolních osob v rodině a kmeni. Ostatně v České republice je celá řada rodin, která učí své děti doma. Generalizovat, že školství je špatné na základě zkušenosti z jedné školy v Brně je zavádějící.Rv Souhlasím, že i tělocvik a zpěv se dá "nadřít", ale žák se musí snažit a ne bojkotovat snahy učitelů. Záporná karma se dává jen na slovenském serveru SME.

0/0
5.9.2011 8:43

rachitico

Váš názor na školství je poněkud socialistický

Vzdělání následníka trůnu, Rudolfa,syna Františka Josefa, stálo 400 000 zlatých, výstavba lednického areálu stála 2 mln zlatých, roční plat služky byl 1 zlatý. Rudolf měl domací a dobře placené učitele. Určitě ho naučili i zpívat. Vy byste chtěl, aby učitel, který má 30 děti na starosti, se věnoval hlavně vám ? Co dělali vaši rodiče ? Proč vám nezplatili soukromé hodiny zpěvu,proč jste to nezkusil v nějaké hudebce. O tom sportu nemluvě. Ve škole jste si zkusil mnoho sportů, proč jste si nevybral ? Nejsem učitel , ale váš článek je propgací socialistického přístupu ke vzdělání / a také ve zdravotnictví/.Pane , chce se mi blejt.Rv

0/0
5.9.2011 8:41

rheingold

Re: Váš názor na školství je poněkud socialistický

"Nezskusil v nějaké hudebce" - zkusil. Při prvních přijímčkách na (tehdy ještě LŠU) mě vyrazili. Když jsem se tam (za peníze) na zmiňované klávesy o cca 4 roky později nacpal znovu, zkoušel jsem to 13 let. Na klavír hrát neumím pořádně dodnes (vlastně jediný výsledek je, že z neposlouchatelného rámusu se stala poslouchatelná věc, ale ne umění, jen řemeslo  - ostatně zkuste zakopnout o můj web,).

Pokud se týká sportů, tak jsem se dnes dopracoval k plavání a cyklistice - to jsem si tehdy moc vybírat nemohl. 

Napadá vás, co jsem měl udělat (v kombinaci s níže uvedeným příspěvkem) ještě?

0/0
5.9.2011 8:45

Lesní sběř

Re: Váš názor na školství je poněkud socialistický

Těch "třicet dětí" je jeden z problémů. Patnáct by bohatě stačilo, učitel by měl víc času a prostoru na individuální přístup.

-

Mimochodem, co je to "socialistický", při dnešním sedmdesátiprocentím zdanění? Máte pocit, že když klient (daňový poplatník) za své nemalé peníze vyžaduje odpovídající protislužbu, je to socialistické? :-P

0/0
5.9.2011 9:29

paly74

nesmysl

Osocovat skolu, z toho, ze Vas nenaucila zpivat, nebo ze i pres telocvik jste tlusty ma asi takovy smysl jako nadavat na mcdonald's, ze jste pribral.

Skola neni individualni krouzek. V ramci moznosti se zde ucitel musi v ramci predmetu vychova (telesna, vytvarna, hudebni...) venovat dalsim 25 zakum. Je zrejme, ze ucitel telesne vychovy z vas za svou 1 hodinu tydne neudela sportovce a nenauci vas jak spravne sportovat. k tomu musite chodit do dalsich sportovnich krouzku. skola vas ma naucit minimalnimu pohybovemu rozsahu, ktery je v ramci lidske populace doporuceny - tzn. udelat kotoul, obehnout hriste, skocit nekam nebo pres neco aniz bych si se zranil a udelat napr. vymik. to ze se s touto vybavou nestanete olympijskym vitezem je jasne, stejne jako je jasne, ze 1 ucitel za 1 hodinu hudebni vychovy kde je 30 deti z Vas neudela pavarottiho.

Pro vse musite udelat neco navic. napr. chodit do peveckeho krouzku. jestli chcete umet vice musite se snazit sam a ne alibisticky obvinovat skolu

0/0
5.9.2011 8:35

rheingold

Re: nesmysl

Pokud jde o sport, honily mě rodiče na tenis, do sokola. Pokud jde o muziku, to myslím v článku popisuji. Přesto to nešlo. Jak jsem zkoušel "opravit" sport (oprava: jak dodnes zkouším opravit sport) a co jsem všecko zkoušel kolem zpěvu (víte, kolik hodin jsem strávil třeba jen s ladičkou, abych se vůbec dopracoval k +/- 10 centů čistému tónu?) to by bylo na víc než článek. A dodnes to nejde. A to už to zpracovávám jako profesionální analytik - takže něco je ve mě, úplně v ZÁKLADU co je špatně a už je to natolik součástí mě samého, že na to já sám nemohu přijít.

Já si myslím, že to není alibistické obvinění školy, naopak, troufám si tvrdit že v těchto dvou oblastech jsem toho udělal mnohem víc než jsem musel, ale někde v ZÁKLADU se stalo něco špatně. A kdopak asi (mimo jiné samozřejmě) ovlivňoval ten ZÁKLAD? Mimochodem, nemluvím zde náhodou o nějaké ZÁKLADNÍ škole?

0/0
5.9.2011 8:42

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

Re: nesmysl

A v cem je zrovna vymyk zakladni, prakticky, uzitecny a nebo jinak opodstatneny?

0/0
5.9.2011 15:44



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.