Omluva seniorce před divadlem...

13. 05. 2019 21:23:09
Bylo ještě docela světlo, takže nic nenapovídalo tomu, že se kvapem blíží sedmá hodina večer, když jsem spěchal od fontány u brněnského Janáčkova divadla.

Hlavou mi hučel tok myšlenek o údržbě vodních prvků, kyselině kyanurové a jejím vlivu na stabilizaci volného chloru v bazénové vodě, seznam knih po kterých se chci poohlédnout v knihkupectví, ještě než mi zavřou, a někde mezi tím se snažilo prosadit rozhodnutí, kam zajdu na večeři. Protože už za hodinu jsem měl být zpátky na tomtéž místě a jedné klientce na fontáně spustit náhled na jí zadaný program, měl jsem docela naspěch.

Proklusával jsem zrovna kolem vchodu "B" do podzemních garáží a zprvu si ani nevšimnul drobné osůbky, která se krčila v jeho stínu. Krčila? No to nebylo nic divného - i když už byla polovina května, zima byla letos odhodlaná nedat svou kůži lacino, a tak fičel vlezlý a ostrý severák. Pohled na tu drobnou paničku navíc dával tušit, že její oblečení není nic, co by jí proti němu pomáhalo - zpod prošívaného kabátku vykukovaly nohavičky tmavě modrého kalhotového kostýmku a večerní dámské polobotky. Teprve až po úvodním oslovení jsem zaregistroval, že paní mluví na mě.

"Prosímvás, tamto je opravdu vchod do divadla?"

Otázku jsem zprvu moc nepochopil. Do mumraje věcí, které jsem si snažil urovnat v hlavě, mi nějak nezapadala triviální faktografická informace, k čemu slouží dveře ve ztemnělém průčelí našeho národního divadla. Zpomalil jsem, na paní se aspoň podíval, chvíli si to sumíroval v hlavě, a pak jsem - jako většina tupých a lhostejných lidí - odpověděl na to, na co se ptala, místo na to, co ve skutečnosti potřebovala vědět:

"Ano, to je hlavní vchod do divadla." ...

"A vy jste tu asi zbytečně brzo ... je skoro sedm, v kolik podle vás asi začínají hrát divadla?" pomyslel jsem si ještě v duchu. Hned jsem ovšem vnitřním hlasem sám sebe za tu ironickou drzost pokáral - jednak proto, že sám nevím, kdy vlastně dnešní představení začínají, a jednak proto, že předčasně může přece přijít každý. Takže abych to trochu odčinil, pokusil jsem se o drobnou společenskou konverzaci, takový - opravdu malý - 'small talk', a tak se paní bodře ptám: "A na copak jdete?" Teď jsem ovšem paní v jejích úvahách nechtěně vpadnul do zad. Udělala obličej, ne zlý, ale z námahy, jak se jí roztočila kolečka, jejichž pohyb - i když by měla být vlastně v plném provozu - musel na chvíli upřednostnit jiný problém.

"Ale na to ... od toho ... od Jirotky..."

Teď ovšem dostala zabrat i moje kolečka. Ne že bych nevěděl, o co se jedná: jednak tu knížku miluju, jednak jsem upoutávku na to představení zařazoval do projekce pozvánek na fontáně před třemi léty. Ale potřeboval jsem alespoň tři čtvrtě sekundy, než jsem si - pravděpodobně za doprovodu podobné grimasy, jako před chvílí ta paní - vybavil a nahlas objevně vyslovil slovo "Saturnin".

"Ale vidíte, tak na to já se už dlouho chystám, ale ještě jsem se k tomu nedostal." a nečekaje na odpověď, dodal jsem "Tak v tom případě přeji příjemně prožitý večer."

No že jsem si přes tu hubu hned nevrazil. Jenže to jsem ještě netušil, jak ten small talk i tenhle dovětek vyzní hrubě a ironicky v kontextu dalších událostí. Ještě jednou jsem si pomyslel, že paní si bude muset počkat, než jí otevřou a utíkal jsem pro knihy a na tu večeři.

Po večeři jsem si ještě prolistoval nové úlovky z knihkupectví, a až ve mě skoro hrklo, že už je nejvyšší čas, vrátit se zpátky, abych byl na místě v domluvenou hodinu. Stihl jsem to jen tak tak a odbíjela právě osmá, když jsem čekal před fontánou na klientku, jejíž SMSka mi v ten okamžik omluvně sdělovala, že bohužel musí schůzku zrušit. Tak ono se nic moc nestalo, během sezony jsem tam každý den, hodinka sem, hodinka tam, jen v tom studeném větru a smrákajícím se večeru to nebyl zrovna kdovíjaký zážitek. No tak ona ta paní, co tam čekala, to taky neměla příjemné. Jak se mi tak oči stočily do koutka, kde se před hodinkou a kousek ta postarší dáma choulila před větrem, napadlo mě:

"Tak snad se otevření divadla taky dočkala."

Jen podvědomě, už na odchodu, jsem skrz světlo luceren v parku vrhnul letmý pohled na tmavou budovu divadla v pozadí. Tmavou budovu? Ale takhle přece nevypadá divadlo, kde se hraje! Vlak myšlenek se hlomozně pohnul a horempádem konečně dorazil do konečné stanice, kam měl ovšem dojet už před víc jak hodinou. A divadlům holdující Brňáci vědí: činohru v Janáčkově divadle mohli vidět leda dříve narození tak někdy v sedmdesátých letech, když se rekonstruovalo činoherní divadlo Mahenovo, jinak - kromě dvou dekád operet - je "janáčkárna" zasvěcena výhradně jen a pouze opeře a baletu.

A "Saturnin" je samozřejmě činohra.

P.S. Letmý dotaz ve ztichlém foyer Mahenova divadla u mladé biletářky nabízející programy s velkým nápisem SATURNIN - asi pět minut rychlé chůze od místa mého debaklu - ukázal, že na to dnešní představení dorazilo pozdě - skoro čtvrt hodiny po sedmé - více lidí, takže strážci divadelní etikety ukázali svoji laskavou tvář: vpustili všechny. Tak doufám, že ta paní byla mezi nimi. Pokud ne, ať se mi přihlásí, má u mě, jako omluvu, jednu vstupenku na představení "Saturnin" k datu a místu dle svého výběru.

Autor: Lukas Plachy | pondělí 13.5.2019 21:23 | karma článku: 17.34 | přečteno: 959x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 7.97 | Přečteno: 235 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.60 | Přečteno: 312 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 345 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 24 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1703

Odborník je člověk, který ví stále více o stále méně věcech, až nakonec ví úplně vše o naprosto ničem.

Osoba se širokým rozhledem je člověk, který ví stále méně o stále více věcech, až nakonec neví vůbec nic o naprosto všem.

 

Jsem odborník se širokým rozhledem - nevím vůbec nic o naprosto ničem.
http://lukas.plachy.eu

Seznam rubrik

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...