Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ke zrušení tělocviku na školách

5. 09. 2011 8:20:46
Nedalo mi to, abych nereagoval na článek kolegy Voříška o zrušení tělocviku na školách. Článek podle mého názor nemá za cíl zrušení tělocviku jako takového, je potřeba jej chápat v širších souvislostech, než mnozí diskutující. Pozastavuje se nad školstvím jako celkem. Ale vraťme se k příkladu tělocviku...

Co mě trápí na tělocviku je spíš to, že mě nenaučil sportovat. Přesně naopak - dodnes jsem nešikovný, obtloustlý a hlídání jakés takés kondice je pro mě dodnes utrpením, zvlášť v kombinaci s traumaty z hodin tělěsné výchovy (kterých vás v tomto blogu ale ušetřím :-). Mě (jako klienta školy) ale nezajímá, že k tomu nemám vztah a nemám na to vlohy. To je totéž jako se zpěvem - kdyby bylo školství co k čemu, tak mě zpívat naučilo. 13 let jsem hrál na klávesy, jedna z prvních věcí kterou jsem si pořídil za více než násobek svého platu nebylo (jak je dnes dobrým zvykem) osobní vozidlo, ale klávesy, muziku miluju, jeden z komplexů, který mě dodnes na mém životě opravdu trápí je, že neumím zpívat. Ale i přes tento můj interní pozitivní tah na tuto metu se nikomu nepodařilo mě to naučit. Stejně jako tělocvik, ke kterému jsem navíc "vztah" (a opravdu jen v uvozovkách) našel až později.

Proč není školství toto schopno? Proč vyučuje tak, že často ani ty děti, které by k dané věci pozitivní přístup měly, jej ztratí, nebo jejich snaha vyzní vniveč? Jak pak mají dopadnout v těch případech, kdy je jejich vztah k danému předmětu indiferentní nebo dokonce záporný? Jak k tomu přijde takový malý človíček, který prostě něco dělá špatně a i přes úpornou snahu je mu to houby platné? (Dělá něco špatně a zrovna neví co - ostatně, ruku na srdce, jak často si zvládáte diagnostikovat a napravit vlastní chyby? ... jen zjistit co v životě člověk dělá špatně je občas obtížné, najít správné řešení skoro nemožné) Dobře, život je boj, ne vždy nás někdo povede za ručičku, čím dřív to zjistí, tím možná lépe - ale je toto ten správný okamžik? Je správné obětovat znalosti a schopnosti budoucího lidského jedince, jen proto, aby se naučil bojovat? Když nad právě tím, aby se toto nestalo, má bdít vyučující (který by měl bdít i nad tím, aby se to nestalo třeba leností, nebo z jiných příčin)?(*)

A proto tedy tady vidím tu hlavní chybu: Nic není otázka talentu, vloh, předpokladlů, schopností, vše se dá naučit, při nejhorším do určité míry (jako já v muzice) vydřít (nadřít - podle předmětu :-). A jestli to školství není schopno s dítětem udělat (bez traumat) tak nemá školství ve školství co dělat!

Douška: To není anarchistická snaha zrušit školy, to je jen demonstrace toho, že jsou nekompetentní.

(*) A jen tak mimochodem, můj o 20 let mladší bratr Gaston sice nejspíš není zrovna vzorně vychovaný školáček, ale když začal neustále "vyrušovat" a běhat k tabuli, protože na ni špatně viděl, jediné čeho byla schopna jeho vyučující třídní na ZŠ Řeh****va Brno, bylo psát mu poznámky. To, že špatně vidí se maminka dozvěděla až (náhodou) od jeho spolužáků! A na tuto školu já chodil taky - lidé se mění, paskvil zůstává... Nakonec ty (tak často až "kruté") děti byly spravedlivější než jeho pedagožka...

Autor: Lukáš Plachý | pondělí 5.9.2011 8:20 | karma článku: 14.34 | přečteno: 2071x

Další články blogera

Lukáš Plachý

Brexit je jenom ... trade-off.

PC nebo Mac? Televizi od Samsungu nebo od LG? Fotoaparát Canon nebo Nikon? Zůstat v unii či odejít? Koupit si Škodovku nebo Mercedes? Politik X měl ve věci Y rozhodnout tak nebo onak?

9.9.2016 v 14:50 | Karma článku: 5.90 | Přečteno: 224 | Diskuse

Lukáš Plachý

Na informacích, aneb někomu se prostě nezavděčíte

Dnes večer v jednom nejmenovaném hypermarketu, v informačním koutku, když jsem dostal takový nejasný pocit, že něco na účtence nesedí tak, jak má. Malá úsměvná večerní romance, určená k ranní kávě, začíná:

20.12.2014 v 17:33 | Karma článku: 4.39 | Přečteno: 141 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Eva Drunecká

Hoď kamenem kdo bez viny

Případ Warmbier rozpoutal vášnivé diskuze. Hororová líčení, předhánění se v líčení hrůz táborů v Severní Korei.

24.6.2017 v 3:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 3 | Diskuse

Jiří Fábik

Jak funguje právo – Juvenilní justice.

O tom jak se kradou děti rodičům s pomocí úřadů a s podporou soudů. Práva dle Úmluvy o právech dítěte zřejmě ani jako mezinárodní právní norma nikoho nezajímá.

24.6.2017 v 1:06 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 29 | Diskuse

David Wiltsch

Nezapomeňme si připomenout hrdiny od Zborova

Roku 1917 došlo v rámci Kerenského ofenzívy k bitvě u Zborova, kde prvně nastoupila i Československá brigáda. Z pohledu války nevýznamná bitva. Z pohledu prvního odboje však důležitá událost na cestě k samostatnému stát

23.6.2017 v 17:43 | Karma článku: 16.79 | Přečteno: 289 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Jaké to je randit se skrblíkem?

Muž. Vysoký, štíhlý, usměvavý, milý, uměl zajímavě a barvitě hovořit a vyprávět. Dokázal mě pokaždé rozesmát a byl vůči mně pozorný, naslouchal mi. Jeho vadou charakteru bylo, že to byl skrblík. Miloval peníze a sám sebe, ne mě.

23.6.2017 v 15:52 | Karma článku: 22.53 | Přečteno: 868 | Diskuse

Jakub Kouřil

Oslík a dáreček

Byl jednou jeden oslík, který vypadal jako všichni oslíci. Měl dlouhé uši a krásně hýkal. Jeho hlava se krásně táhla v úsměv. Oslík se jmenoval Jumbo a měl důvod se radovat. Vlastnil totiž žlutou krabičku.

23.6.2017 v 15:48 | Karma článku: 5.06 | Přečteno: 102 | Diskuse
Počet článků 21 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1776

Odborník je člověk, který ví stále více o stále méně věcech, až nakonec ví úplně vše o naprosto ničem.

Osoba se širokým rozhledem je člověk, který ví stále méně o stále více věcech, až nakonec neví vůbec nic o naprosto všem.

 

Jsem odborník se širokým rozhledem - nevím vůbec nic o naprosto ničem.
http://lukas.plachy.eu

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.